stemloos stemhebbend - woordparen + regels 25 €
Na het aanvankelijk lezen van het leerlingboekje en het spellen volgens het docentenboek lezen de leerlingen spontaan. Dat is het moment om de komende maand of maanden het kleine stappenplan in Lezen is zilver, schrijven is goud (deel 1) klassikaal dagelijks op te laten zeggen. De 17 regels daarin bieden we in 4 tot 8 weken aan. Daartoe laten we de leerlingen iedere dag bij aanvang van de dag een aantal regels opzeggen. Ook gaan we verder met de 10 vervolglesjes om het lezen op een hoger plan te brengen.
Tegelijkertijd begint het aanvankelijk schrijven. Omdat de leerlingen het leerlingboekje met lange (ABC) woorden gedurende lange tijd hebben gelezen, ligt het voor de hand dat we daarbij aansluiten.
Een heikel punt voor de meeste beginnende schrijvers is het vervelende feit dat er woorden zijn die of met een stemhebbende of met een stemloze medeklinker kunnen beginnen. Omdat het Nederlands een assimilerende taal is, heeft het geen zin het verschil in stemloos en stemhebbend uit te leggen. Daardoor raken de leerlingen in de war. Ze gaan daardoor over de spelling nadenken, waardoor ze dyslexie ontwikkelen.
Met dit boek willen we dit vermijden. Dat is de reden, waarom hierin woordparen, woordsommen en taalregels uitputtend in vier afdelingen zijn verzameld:
1.Woordparen / woordsommen die beginnen met f/v/w, g/ch/sch en s/z + een lange-klank;
2.Woordparen / woordsommen die beginnen met f/v/w, g/ch/sch, s/z/c + een lange + korte-klank;
3.Woordparen / woordsommen die eindigen op b/p, f, g/ch/cht, s + een lange-klank;
4.De verklarende algemene ik-regels;
5.Een voorbeeld om b/d wisseling te voorkomen.